SEO (Search Engine Optimization) som på svenska betyder sökordsoptimering är viktigt för att du synas i sökresultatet för de som letar efter det just du har att erbjuda. En hemsida måste inte bara vara snygg och användarvänlig – den måste även vara byggd efter de riktlinjer som sökmotorerna har utformat. För att synas måste man följa flera av dessa riktlinjer.
Syftet med SEO är att öka mängden organisk trafik från sökresultatet. I det organiska sökresultatet listas sidorna utifrån det sökord användaren skriver in och sökmotorernas rankningsfaktorer. Sökmotorerna väljer ut den mest relevanta landningssidan baserat på över 200 rankningsfaktorer, det gäller att förtjäna en plats högt upp i sökresultatet.
Det är en långsiktigt arbeta att klättra upp i sökresultatet. De flesta klickar på det första organiska resultatet eller något av resterande som ligger på sida ett. Om man ligger på sida två eller bakåt är det svårt att driva in organisk trafik till sida.
Den organiska trafiken är dessutom ”gratis” och driver generellt mycket intäkter. SEO har även en viktig effekt på andra kanaler. Kanske har du varit med om att du har sett en annons på exempelvis Instagram, du kommer senare ihåg att du sett en annons om en specifik produkt eller tjänst och Googlar upp det. Här är det väldigt avgörande vilka sidor som visas längst upp i sökresultatet, oftast klickar du på första bästa resultatet.
Kort och gott kan man säga att SEO handlar om tre olika delar; Teknik, Content och Länkar.
Teknik handlar om att se till att webbplatsen har de tekniska delarna för att sökmotorer ska kunna läsa innehållet. Kan sökmotorerna läsa innehållet? Är de snabba? Är de säkra att besöka?
Content handlar om att skapa innehåll som motsvarar det användaren söker efter och mappa sökord mot olika landningssidor. Sökmotorerna kollar om sökorden finns med i viktiga element på sidan.
Länkar är både externa länkar från andra webbplatser och interna länkar mellan webbplatsens egna sidor. Desto fler relevanta webbplatser som länkar till dig desto trovärdigare sida enligt sökmotorer. Interna länkar visar för sökmotorn hur hemsidan hänger samman och gör det möjligt att kunna läsa av alla sidor på webbplatsen.
Vi startar alltid ett SEO-arbete med en teknisk utvärdering och nulägesanalys för att se vad din sida rankar på idag på de sökningar som du vill synas på. Vi tittar även på konkurrenter för att se hur de rankar. När vi har nuläget klart för oss gör vi en sökordsanalys för att se potentialen.
Sen startar arbetet med innehållsstrategi och riktlinjer för att förbättra innehållet på sidan. Ofta är det både de tekniska delarna samt innehållet på sidan som kan optimeras. Att hitta balansen mellan användarvänlighet och optimering för sökmotorer är en utmaning som vi gillar.
Vi på Frank vill alltid skapa innehåll som är relevant och intressant. Detta för att det i slutändan ger en ökad organisk synlighet i sökmotorerna.
Vi försöker alltid involvera er som kund i arbetet för att ni ska kunna fortsätta själva i framtiden i den mån det fungerar.
SEO är inget som blir ”färdigt” för all framtid, kommer det nya produkter eller annat innehåll på hemsidan ska även det optimeras för bästa möjliga synlighet i sökmotorerna.
Behöver du hjälp med SEO på din hemsida så hör av dig till oss!